پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که دو پروتئین در مغز به نام تاو و پلاک‌های بتا آمیلوئید، خارج از کنترل رشد کنند، خطر بروز آلزایمر افزایش پیدا می‌کند. این پروتئین‌ها سلول‌های مغز را از بین می‌برد و باعث بروز علائمی مانند سردرگمی، از دست دادن حافظه و تغییرات شخصیتی می‌شود. با این وجود، اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارد که خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی روش‌هایی برای محافظت از سلامت مغز و پیشگیری از بروز آلزایمر می‌پردازیم:

ورزش کردن

نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که خطر بروز آلزایمر در میان افراد میانسالی که به صورت منظم ورزش می‌کردند، ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده بود. افراد مسن نیز بیشتر از دیگران از مزایای ورزش کردن در این زمینه بهره‌مند شدند و حافظه و قدرت تفکر آن‌ها بهبود پیدا کرد.

ترک کردن سیگار

سموم شیمایی وجود در سیگار التهاب مغز را افزایش می‌دهد، باعث خونریزی عروق می‌شود و به سلول‌های مغز فشار وارد می‌کند. این عوامل نیز خطر بروز بیماری آلزایمر و پیشرفت آن را افزایش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سیگار کشیدن ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Neurology نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای و MIND به کاهش علائم بیماری آلزایمر و کاهش سطح پلاک آمیلوئید در مغز کمک می‌کند. این رژیم‌های غذایی بر مصرف غلات کامل، سبزیجات با برگ سبز، ماهی، لوبیا، روغن زیتون و آجیل تاکید می‌کند.

کنترل سلامت قلب

فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت علاوه بر اینکه جزو عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند، خطر بروز بیماری آلزایمر را نیز افزایش می‌دهند. بنابراین توصیه شده است که افراد با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ترک کردن سیگار و ورزش کردن این عوامل را کنترل کنند.

برقراری ارتباط اجتماعی

متخصصان معتقدند که برقراری ارتباط اجتماعی خطر بروز آلزایمر را کاهش می‌دهد. بدین منظور، با اعضای خانواده، دوستان یا دیگر اعضای جامعه ارتباط سالم و صمیمی برقرار کنید. در طول هفته نیز سعی کنید تفریح‌ها و سرگرمی‌های گروهی داشته باشید.

داشتن خواب باکیفیت

شواهد ارائه شده نشان می‌دهد که داشتن خواب کافی و باکیفیت خطر بروز آلزایمر را کاهش می‌دهد و به بهبود عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. با توجه به نتایج مطالعه‌ای که در مجله Nature Communications منتشر شده است، افرادی که هفت ساعت خواب شبانه در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی خود داشتند، نسبت به افرادی که کمتر از شش ساعت در طول شب می‌خوابیدند، ۳۰ درصد کمتر در معرض زوال عقل قرار گرفتند. توصیه شده است به منظور داشتن یک خواب باکیفیت یک ساعت قبل از خواب به نمایشگرهای گوشی هوشمند، لپ‌تاپ و تلویزیون نگاه نکنید، مصرف کافئین خود را محدود کنید و در ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید.



منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.