شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ



ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در هر جامعه و نظام اداری نیروی انسانی مهم‌ترین عامل در موفقیت سازمانی به شمار می‌رود، گفت: گرچه سند نیروی انسانی استان در سال ۱۴۰۰ تدوین شد اما آمارها نشان می‌دهد با کاهش نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی مواجهیم.

علی شهریارپور ۲۱ دی‌ماه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از سال ۸۷ به بعد مبنای اساسی نظام تحول اداری و سیاست‌های ابلاغی نظام اداری مقام معظم رهبری، اساس و پایه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: برنامه ۱۰ گانه نظام اداری شامل مهندسی نقش و ساختار دولت، توسعه دولت الکترونیک، ارائه خدمات در فضای رقابتی، مدیریت سرمایه انسانی، بهبود نظام‌ها و فناوری‌های مدیریتی، توسعه فرهنگ سازمانی، نظارت و ارزیابی برنامه‌های اصلاح نظام اداری شالوده و اساس ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی بوده که اساس برنامه‌های تحول اداری و نظام ارزیابی دستگاه‌ها قرار گرفته  است، یعنی براساس تطبیق میان برنامه‌های ۱۰ گانه و شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

شهریارپور نظارت و ارزیابی، توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی، مهندسی نقش و ساختار دولت، مدیریت سرمایه انسانی، صیانت از حقوق شهروندان، ارتقای پاسخگویی و توسعه فرهنگ سازمانی را از جمله شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: معمولا ارزیابی دستگاه‌ها براساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در فاصله سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ متوسط امتیاز شاخص‌های عمومی در ارتقای پاسخگویی دستگاه‌ها ۷۱.۶ درصد، توسعه فرهنگ سازمانی ۶۶.۸۵ درصد، مدیریت سرمایه انسانی ۶۶.۸ درصد، توسعه دولت الکترونیک ۷۵ درصد، مهندسی نقش و ساختار دولت ۷۱ درصد و نظارت و ارزیابی ۵۷ درصد گزارش شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ۱۴۰۰، ۵۹ دستگاه اجرایی استان در فرآیند ارزیابی عملکرد مشارکت داشتند که در مقایسه با سال گذشته حدود هفت دستگاه به دستگاه‌های مشمول نظام ارزیابی افزوده شده است، از طرفی تعدادی از دستگاه‌های اجرایی که شرایط شرکت در جشنواره شهید رجایی را داشته و این کار را انجام ندادند انتظار می‌رود امسال با برنامه‌ریزی بتوانند از شرایط رقابتی در ارتقای نظام اداری استان استفاده کنند.

وی در خصوص وضعیت امتیازات دستگاه‌های اجرایی استان، بیان کرد: در شاخص‌های اختصاصی ۱۴۰۰ از ۱۰۰۰ امتیاز متوسط امتیاز دستگاه‌ها ۹۱۵ امتیاز بود که در مقایسه با سال گذشته حدود چهار درصد کاهش امتیاز را شاهد بودیم، اما شاخص‌های عمومی حدود هشت درصد افزایش امتیاز را داشتیم.

شهریارپور به ارزیابی عملکرد سال جاری اشاره کرد و گفت: از هم‌اکنون برنامه‌ریزی می‌شود تا دستگاه‌های اجرایی برنامه مدونی برای این موضوع داشته باشند، ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۰ برای اسناد بالادستی از جمله سند جامع تحول اداری و باتوجه به آسیب‌شناسی ارزیابی‌های سال گذشته انجام شود، البته با مطالعه مدون چالش‌ها شناسایی و با رویکرد رفع آن‌ها برنامه‌ریزی جامعی در حال انجام است که می‌تواند فرآیند کاری بهتری نسبت به گذشته صورت گیرد.

وی جزیره‌ای بودن تدوین ارزیابی شاخص‌ها، متناسب نبودن اوزان شاخص‌ها با ماموریت‌ها و خدمات دستگاه‌ها و نبود نگاه جامع در ارزیابی معیارها و شاخص‌ها را عمده چالش‌ نظام ارزیابی عملکرد سال‌های گذشته برشمرد و تصریح کرد: اقدامات مطلوبی از جمله تشکیل میزهای تحلیلی و مشارکتی با مشارکت متولیان شاخص‌های عمومی در سازمان اداری و استخدامی و نهادهای دارای شان ارزیابی و آغاز فرآیند وزن‌دهی شاخص‌ها و تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های داده‌مبنا در معیارهای مهمی همچون رضایت‌مندی، شفافیت مالی و …. راهبردهایی برای شاخص‌های ارزیابی عملکرد سال جاری طراحی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: محورهایی همچون عدالت و شفافیت شامل شفافیت‌های مالی، رویکرد عادلانه در جبران خدمات، فسادستیزی و ارتقای سلامت اداری، شایسته گزینی، محور رضایت‌مندی مردم و ذی نفعان شامل رضایت مردم و خدمات‌گیران، سهولت دسترسی مردم به خدمات، تعامل با دستگاه‌های همکار در ماموریت‌های مشترک، ارتباط، پاسخگویی و اطلاع‌رسانی و رضایت کارکنان از کیفیت زندگی کاری، محور بهره‌وری و تعالی شامل شاخص‌های اهتمام به بهره‌وری در نظام اداری، کیفیت و اصلاح خدمات، تمرکززدایی و مردم سالاری در اجرای وظایف و بهبود تحول سازمانی است.

وی با بیان اینکه در هر جامعه و نظام اداری نیروی انسانی مهم‌ترین عامل در موفقیت سازمانی به شمار می‌رود، تاکید کرد: امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته به ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا، از طریق نیروی انسانی کارآمد، توانسته به درجات بالایی از توسعه‌یافتگی دست یابد، گرچه سند نیروی انسانی استان در سال ۱۴۰۰ تدوین شد اما آمارها نشان می‌دهد با کاهش نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی مواجهیم.

شهریارپور ادامه داد: در سطح استان تعداد نیروی اداری استان از ۳۷ هزار و ۳۵۰ نفر در سال ۹۲ به ۳۱ هزار و ۷۱۷ نفر در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته که دلیل عمده آن انتقال یا مهاجرت نیروی اداری به دیگر استان‌های کشور و جایگزین نکردن مناسب نیروهای بازنشسته اداری است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: سهم چهارمحال و بختیاری از نیروی انسانی کشور از ۱.۶ درصد در سال ۹۲ به ۱.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است و اگر دستگاه‌های اجرایی استان با این روند ادامه دهند در ادامه با کمبود شدید نیروی انسانی برای انجام وظایف انسانی مواجه خواهیم شد، یعنی این مساله زنگ خطری برای سیستم اداری استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: سهم استان از نیروی انسانی رسمی از ۵۸ درصد به ۵۲ درصد و نیروهای قرارداد کاری معین از ۱۶ درصد به شش درصد رسیده است و به عنوان یکی از مشکلات اساسی در ثبات شغلی نیروهای اداری محسوب می‌شود، همچنین ۵۸ درصد از پست‌های سازمانی ادارات استان بلاتصدی بوده، به طوری‌که در حال حاضر حدود شش درصد از پست‌های مدیریتی در سیستم اداری استان بلاتصدی‌ هستند.

وی با اشاره به سنوات خدمت بالای نیروی انسانی، تصریح کرد: به زودی شاهد بازنشستگی و خروج این نیروها از سیستم اداری خواهیم بود که لازم است اقداماتی در خصوص افزایش مجوزهای استخدامی، ارتقای کمی و کیفی آموزش‌های تخصصی و کاربردی، بومی‌سازی ساختارهای سازمانی در نظام اداری استان و ظرفیت‌سازی برای تصدی پست‌های مدیریتی صورت گیرد تا در آینده این نگرانی وجود نداشته باشد و نیروهایی پویا و توانمند در راستای پیشرفت و توسعه استان انجام وظیفه کنند.

۴۷۷ هکتار از اراضی طرح نهضت ملی مسکن در استان تامین شده است

در ادامه مقصودی_ مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۳۴ پروژه بزرگ با ۱۷۷ کیلومتر در حوزه راه، بیان کرد: حدود ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه و ۵۴ کیلومتر راه اصلی در حال ساخت است، همچنین ۱۰ دستگاه تونل به طول حدودا ۱۲.۵ کیلومتر و شش دستگاه تقاطع غیر همسطح در حال ساخت است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۳۰۸ کیلومتر بزرگراه در استان وجو. دارد که باتوجه به جمعیت و وسعت استان ۱.۶ درصد از بزرگراه‌های کشور، ۳.۱ درصد از راه‌های اصلی و ۰.۷۷ درصد سهم چهارمحال و بختیاری است.

مقصودی محور کنارگذر سامان، احداث باند دوم بن_ لاران، تکمیل محور شهرکرد_بروجن، تکمیل محور بروجن_ لردگان، لردگان_ ایذه، محور گندمان_ بلداجی، شهرکرد_ شلمزار، تونل زره، محور ادل_ دوپلان، احداث تونل چری و راه‌های طرفین، احداث محور فارسان_ دشتک، محور باباحیدر_ چلگرد، محور چلیچه_ جونقان، احداث تقاطع غیر همسطح هفشجان را از عمده پروژه‌های بزرگ در حوزه راه برشمرد و بیان کرد: حدود ۱۷۳۵ میلیارد تومان قرارداد در حال احداث حوزه راه است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری برای محورهایی همچون باباحیدر_ چلگرد، حاشیه زاینده رود، ورودی شهر اردل، کمربندی شهر اردل و محور سورشجان به سودجان مجوز ماده ۲۳ اخذ و اقداماتی برای احداث شش خطه فرخشهر_ شهرکرد، تقاطع غیر همسطح سه راهی قطب صنعتی، بهسازی محور لردگان_ سردشت و لردگان_ فلارد نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به مصوبه ۳۴۰۰ میلیاردی مصوبات سفر در حوزه راه و راه‌آهن بیان کرد: تاکنون ۶۱۷ میلیارد تومان معادل ۳۹ درصد از این اعتبار تخصیص یافته است، از کل پروژه‌های سفر ۱۸۰۰ میلیاردتومان معادل ۳۴.۲۸ درصد در حوزه راه و راه‌آهن بود.

مقصودی اضافه کرد: قرار زود تا دهه فجر بخش‌هایی از محور شهرکرد_ شلمزار حدود ۱۵ کیلومتر، بلداجی_ گندمان حدود شش کیلومتر و شش کیلومتر از محور بن_ شیخ‌شبان انجام شود که با اعتبارات تخصیص یافته به استان توانستیم پیشرفت پروژه‌هایی همچون راه‌آهن به ۷۰ درصد در زیرسازی ارتقا دهیم، همچنین حفاری ۱۲۰۰ متر از تونل گورمیزه در سال جاری انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن، تصریح کرد: برنامه ما حدود ۵۱ هزار واحد مسکونی شهری، روستایی و خدمالک بود که ۴۰ هزار و ۹۰۰ واحد سهم مسکن شهری بوده است، یعنی سالانه ساخت ۱۰ هزار و ۲۰۰ مسکن سهمیه استان است.

وی با اشاره به ثبت‌نام ۸۲ هزار و ۸۲۸ نفر در استان برای این طرح ملی، گفت: براساس پالایش صورت گرفته ۲۳ هزار و ۴۴۵ نفر به تایید نهایی رسیدند و ۱۸ هزار و ۴۲۱ نفر افتتاح حساب و بیش از ۱۵ هزار و ۲۶۴ نفر آورده بیش از ۴۰ میلیون تومان داشتند که تاکنون حدود ۷۹۸۲ قرارداد با سازندگان صورت گرفته است، همچنین فونداسیون ۳۴۰۰ واحد اتمام، ۱۰۹۴ واحد اتمام سقف و سفت‌کاری۱۷۵ واحد نیز  تمام شده است.

مقصودی بیان کرد: زمین تامینی برای طرح نهضت ملی مسکن در استان ۷۰۰ هکتار بود که تاکنون ۴۷۷ هکتار از اراضی تامین شده است.

وی در ادامه به بحث تکمیل آماده‌سازی‌ منظریه و الهیه بروجن اشاره کرد و گفت: بعد از ۱۲ سال بخش‌هایی از آماده‌سازی‌ها باقی مانده بود که براساس توافقات صورت گرفته در سفر، ۲۰۰ میلیارد تومان برای شهرکرد و ۹۰ میلیارد تومان برای الهیه بروجن مصوب شد که از تهاتر زمین استفاده و این پروژه‌ها به شهرداری‌ها تحویل شود تا تکمیل آماده‌سازی‌ها را انجام دهند.

به گفته وی، مصوبه طرح‌های مربوط به بسیاری از شهرهای استان اخذ شده است، همچنین طرح تفضیلی شهر لردگان در سال جاری ابلاغ شد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در پایان با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ پروژه در حوزه ساختمان‌های دولتی و عمومی در دست احداث است، تصریح کرد: حدودا ۸۰ میلیارد تومان مصوبات استانی این پروژه‌هاست که امید است امسال بتوانیم فرهنگسرای لردگان به بهره‌برداری برسد، همچنین فرمانداری بن، بخشداری صمصامی و پزشکی قانون در دستور کار قرار دارد که امیدواریم کمتر از چهار ماه آینده این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

انتهای پیام

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.