دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ ساعت ×
آیا دینداری بر هویت ملی دانش آموزان مؤثر است؟
در گفتگو با دکتر فردین احمدی:
پ
پ

فردین احمدی نویسنده و پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با شهریار نیوز بیان کرد: در طول تاریخ دین یکی از قویترین محورهایی بوده است که هویت های جمعی حول آن شکل گرفته اند. با وجود غلبه فرایندهای مدرنیزاسـیون و سکولاریسم هنوز هم دین به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده در آگاهی جمعی ملتهامطالعه میشود. برخورداری از دین و تعالیم مذهبی مشترک، پایبنـدی و وفـاداری بـه آن، اعتقـاد و تمایل به مناسک و آیین های مذهبیِ فراگیر در فرایند تشکیل هویت ملی، بسیار مؤثر است. مذهب علاوه بر اینکه از لحاظ کارکردی عامل مهمی در روابط اجتمـاعی بـه حـسابمیآید، موجب دلگرمی، سرزندگی، نشاط و اشتیاق عمومی است، ضمن آنکه در بـسیاریمواقع مذهب در مفهوم جامعه شناختی، با تأکید بر بعد عینی و خارجی آن، با سایر مضامینملی از جمله دولت، تاریخ و میراث فرهنگی درآمیخته است.اگر کارکردهای یکپارچه سازی، تحکیم ارزشهای مشترک، رفع تعـارض و نظـارت اجتماعی مذهب در راستای مؤلفه ها و عناصر نظام سیاسـی ــ اجتمـاعی جامعـه باشـد.
مذهب می تواند نقش مهمی در انتقال تصورات ملی در فرایند جامعه پذیری نسل جدیـدداشته باشد و عامل ملیت گردد. در ایران همواره دین اسلام با وجود تنوعات فرقه ای بـه خـاطر ثبـات و اسـتواریدرونی بی نظیرش نقش مهمی در تکوین هویت های جمعی داشـته اسـت. پـس از وروداسلام به ایران در طول تاریخ عناصر اصیل فرهنگ ایرانی با چارچوب دینی تطبیـق دادهشده و تعارض چندانی بین مؤلفه های ملیت ایرانی و فرهنگ اسلامی بـه وجـود نیامـدهاست. در ایران تلفیق دین در عناصر هویت ملی بـه قـدری شـدید اسـت کـه یگـانگیروحانی و جسمانی را در هویت تاریخی ایرانیان سبب شده است.بر پایه نقش منحصر به فرد دین اسلام در شـکل گیـری هویـت تـاریخی ایرانیـان وحضور پررنگ اسلام در جامعه و ساختار سیاسی ایران طبیعی اسـت کـه انتظـار داشـتهباشیم آگاهی های مربوط به ملیت با آگاهی های دینی درآمیزد و دینداری تاحدود زیادیبه رشد هویت ملی ایرانیان یاری دهد.
وضعیت شهرستان ملارد به عنوان یک شهر مهاجرپـذیر اهمیـت خاصـی از نظـرهویت جمعی دارد. به نظر مـیرسـد بـسیاری از مـشکلات ایـن شـهر در حـوزه هـایاجتماعی و فرهنگی بی ارتباط با وجود فرهنگ های مختلف مهاجرین نیست. این شرایطنیاز به تقویت و برجسته ساختن هویت ملی را مضاعف می‌کند
امروزه در وضـعیت جنـگ نـرم بـسیاری ازرسانه های فراملی به شکلی اندیشیده با ترویج افکار و رویکردهای مخـالف جمهـوریاسلامی ایران در صدد تخریب علاقه، وفاردای و التزام افراد به ویژه دانش آموزان متوسطه به نمادهـای ملی و مذهبی هستند. از یکسو وجود چنین وضعیتی، و از سوی دیگر عدم توجه کافیمسئولان فرهنگی به نیازهای این نسل، خطر پیدایش بحران هویت در بین نسل نوجوانو گرایش به هویت های غربی را افزایش داده است. با توجه به قبول جامعه علمی از تأثیر مثبت جامعه پذیری دینی، گروه های مرجع داخلی و تا حدودی مدرسه در افـزایشگرایش به هویت ملی شایسته است سیاستگذاران فرهنگی کشور به افـزایش تعلقـاتمذهبی نسل نوجوان اهتمام ورزند و از سوی دیگر با استفاده از برنامـه درسـی آشـکار وپنهان مدارس و همچنین ظرفیت های رسانه ای موجود، نمادهای هویت و فرهنگ ملـیرا که در اصل آمیخته با باورداشت های اسلامی است به تحکیم و تقویت هویت ملی دربین جوانان و نوجوانان همت گمارند. به یقین این امر به کاهش بحران هویـت در بـیندانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه منجر خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.