جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت ×
پ
پ

شهریار نیوز:

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی صبح امروز در دومین از سفر خود با حضور در سفارت ایران با سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار بحث و بررسی تحولات اخیر رابطه ایران و آذربایجان و اقدامات فرهنگی صورت گرفته و همچنین فضای فرهنگی پیش روی دو کشور از مهمترین محورهای مورد گفت‌وگو بود.

ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین‌فرهنگی در باکو به ایستگاه پایانی رسید

در ادامه دومین روز از این سفر، محمدمهدی اسماعیلی و هیات همراه با حضور در مرکز کنگره باکو در آیین پایانی ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین‌فرهنگی شرکت کردند.

حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دومین روز از سفرش در حاشیه برگزاری آیین پایانی ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی گفت: در آیین پایانی ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در قسمت جمع بندی مطرح کردیم باید به چند موضوع به صورت ویژه توجه شود؛ اول اینکه گفت و گوهای فرهنگی بهترین راه حل برای حل منازعات منطقه‌ای و جهانی است.

گفت‌وگوهای فرهنگی نباید پشت میزها و داخل جلسات و محصور در اتاق‌ها شود

وی افزود: دومین بحث مورد تاکید این بود که گفت و گوهای فرهنگی نباید پشت میزها و در داخل جلسات و محصور در اتاق ها و سالن های همایش باشد، گفت و گوهای فرهنگی باید به راه حل میدانی منجر شود.

نظام گفت‌وگوی فرهنگی باید بازسازی نوین شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشکلاتی را در دنیا می بینیم از جمله مسائلی که در غزه رخ می دهد آزار دهنده هستند دنیای غرب حتی در دانشگاه ها که محل گفت و گوهایی علمی، فرهنگی و آموزشی است اجازه دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم را نمی دهد و حتی به شهروندان خود رحم نمی کند؛ براساس این مسائل باید نظام گفت و گوی فرهنگی بازسازی نوین شود؛ بازسازی براساس کمک به حل مسائل و حقیقت.

حقیقت، کودکان و زنانی هستند که در فلسطین با ددمنشی به خاک و خون کشیده می‌شوند

وزیر فرهنگ گفت: امروز حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است، حقیقت، کودکان و زنانی هستند که در فلسطین با ددمنشی به خاک و خون کشیده می شوند ولی هیچ کس در مجامع جهانی و بین المللی کار موثری انجام نمی دهد.

توجه بر نقش گفت‌‌وگوهای فرهنگی برای مقابله با ظلم و فجایع انسانی

وی افزود: با استفاده از این فرصت توقعاتمان را مطرح کردیم و اعلام کردیم گفت و گوهای فرهنگی نمی تواند به ظلم، ستم و فجایع انسانی بی اعتنا باشد؛ وقتی نشستی عنوان فاخر گفت و گوهایی فرهنگی را یدک می‌کشد  باید بتواند به مشکلات و مسایل با صراحت و نه با انفعال و بیان جملات دوپهلو بپردازد.

دولت‌ها رودربایستی با قدرت‌های حاکم بر جهان را برای بیان حقیقت کنار گذارند

وزیر فرهنگ با بیان اینکه امیدوارهستیم گفت و گوهایی که مطرح شد فرصتی باشد برای توجه بیشتر به حقیقت، گفت: جمهوری اسلامی ایران در میان دولت ها خیلی دست پری ندارد چراکه خیلی از دولت ها در گفت و گوهای خصوصی اعلام هم‌بستگی می‌کنند ولی در سخنگاه ها دچار محدودیت ها و رودربایستی با قدرت های حاکم بر جامعه جهانی می‌شوند و امیدوار هستیم این وضعیت به زودی تغییر یابد.

حضور در مرقد مطهر فاطمه صغری(س) دختر حضرت امام موسی کاظم (ع) در باکو

وزیر فرهنگ در ادامه دومین روز از سفر به باکو در مسجد و مرقد مطهر فاطمه صغری (س) دختر حضرت امام موسی کاظم (ع) و خواهر حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) حضور یافت.

«فاطمه صغری (س)» دومین دختر امام موسی‌بن‌جعفر (ع) و ملقب به «بی‌بی‌هیبت» بوده که در مدخل شهر «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان مدفون است.

طبق روایات، پس از شهادت امام رضا (ع) در طوس نزدیکان آن حضرت متفرق شدند و بی‌بی هیبت (س) از خواهرش حضرت معصومه (س) جدا شد و به رشت آمد و از آنجا به باکو رفت و در دهکده شیعه‌نشین «شیخ‌اف» سکونت گزید و در همان مکان وفات یافت.

گفتنی است، ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی با موضوع «گفت‌وگو برای صلح و امنیت جهانی» در مرکز کنگره باکو برگزار شده است.

این مجمع با مشارکت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار شده و چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

پیش از این نیز پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین المللی مشارکت داشتند.

گزارش از: زهرا غلامعلی‌زاده

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.